پوششی به وسعت یک فرودگاه؛ به بهانه تعویض موکت فرودگاه پورتلند

پورتلند بزرگترین شهر ایالت اورگن آمریکاست. پس از دهه ۹۰ میلادی با رشد اقتصادی روزافزون، پورتلند توانست با جذب صنایع معتبر، خواستگاهی برای صنایع جدید شود. به همین خاطر مسافرت های برون شهری روز به روز در پورتلند افزایش یافت.طبق آمارهای رسمی، فرودگاه این شهر در سال ۲۰۱۴ بیش از پانزده میلیون مسافر را جا به جا کرده است.

در سال ۱۹۸۷ مدیران فرودگاه شهر پورتلند برای کاهش صدای مزاحم تولید شده که بخاطر راه رفتن روی کف سالن فرودگاه تولید می شد، تصمیم گرفتند با یکی از شرکت های تولیدکننده موکت قراردادی تنظیم کنند تا پوششی مناسب برای سالن فرودگاه فراهم گردد.

شرکت اس.آر.جی که کار تولید این موکت را برعهده داشت با الهام گرفتن از باند فرودگاه و استفاده از اشکال هندسی به همراه رنگ زمینه فیروزه ای، شکل موکت را طراحی کرد. این طرح تصویری انتزاعی از مسیری بود  که ماموران کنترل برج مراقبت شب ها از پرواز هواپیماها در شمال و جنوب می دیدند.

اوایل دهه ۹۰ میلادی، هزاران متر از این موکت تولید و در فرودگاه نصب شد. مسئله جالب توجه این بود که استفاده از این موکت در فرودگاه پورتلند با اقبال عمومی روبه رو شد. مسافرین طرح و شکل آن را دوست داشتند، بطوری که بسیاری ازحاضران در فرودگاه  از پاهای خود بصورت جفت شده بر روی موکت فرودگاه عکس یادگاری می گرفتند.

طرح اصلی موکت فرودگاه با استقبال بی نظیر مردم مواجه شده بود، تا آنجا که به نماد محلی شهر پورتلند  تبدیل شد. در طول سال ها طرح و اشکال موکت بر روی بسیاری از محصولات همچون تی شرت ها، مورد استفاده قرار گرفت و سمبلی برای معرفی پورتلند شد.

در سال ۲۰۱۳ شرکت هواپیمایی پورتلند اعلام کرد قصد تعویض موکت های سالن فرودگاه را دارد. برای این کار بودجه های ۱۳ میلیون دلاری تصویب شد. همزمان با این تصمیم بسیاری از شهروندان پورتلندی درمورد آینده موکت قدیمی فرودگاه ابراز نگرانی کردند. به همین دلیل فرودگاه پورتلند در بیانیهء رسمی اعلام کرد بررسی امکان بازیافت مواد مورد استفاده در موکت و امکان به یادگار گذاشتن تکه هائی از موکت برای شهروندان عملی خواهد شد.

در ژانویه ۲۰۱۵ پروژه تعویض موکت ۳۰ ساله در مقابل چشمان حاضرین و مسافران آغاز شد. طبق گفته مقامات فرودگاه طرح موکت جدید تقریباً حال و هوای همان موکت قبلی را دارد. قرار است کار نصب موکت جدید تا نوامبر ۲۰۱۵ ادامه پیدا کند. مقامات فرودگاه در آخرین اعلامیه اظهار کردند امکان دریافت ۱۰۰۰ یارد مربع از موکت ۳۰ ساله شهر برای سازمان های علاقه مند فراهم شده است.

telegraph.co.uk