تاثیر رنگ ها در اتاق

اگرچه دانشمندان هنوز موفق نشده اند بطور کامل ارتباط بین رنگ و حالت های انسان را دریابند، اما باید گفت که رنگ ها بر خلقیات انسان تاثیر می گذارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت رنگ های انتخابی در فضایی که در آن زندگی می کنیم توان تاثیر بر اعمال، تفکرات و احساسات ما را دارند. در اینجا این سوال مطرح می شود که رنگ ها چه تاثیراتی بر خلقیات و حالات رفتاری انسان دارند؟

color-post-lifestyle

رنگ های تیره
استفاده از رنگ های تیره فضا را صمیمی و به اصطلاح خودمانی می کند. این خاصیت به علت جذب بالای نور در این رنگ ها رخ می دهد. با استفاده از رنگ های تیره دیوارها نزدیک تر بنظر می رسند و فضا کوچکتر به نظر خواهد رسید.

اگر در آپارتمان و یا اتاق خود قناسی به چشم می آید، بهتر است از رنگ های تیره استفاده کنید. قناسی تا حدودی با رنگ صحیح پنهان می شود. اگر سقف خانه بلند باشد، باید برای کوتاه بنظر آمدن آن از رنگ های تیره در رنگ آمیزی فضا استفاده کرد. همچنین استفاده از رنگ های تیره در فضاهای قدیمی می تواند کمبودهای فضا و خرابی های محیط را بپوشاند.

هیچوقت نباید در محیط بطور کامل از رنگ‌های تیره استفاده کرد، چون فضا دلگیر خواهد شد. به همین دلیل بهتر است از ترکیب رنگ های روشن و تیره در کنار یکدیگر استفاده کرد.

رنگ های درخشان
رنگ های درخشان مملو از رنگ و رنگدانه هستند. این نوع از رنگ‌ها نه با رنگ سفید کم تر به نظر می‌آیند و نه توسط رنگ سیاه کم رنگ می شوند. بخاطر حالت فعالانه این نوع رنگ‌ها، رنگ‌های درخشان را باید در اتاق های سرگرمی و بازی، اتاق کودکان و ایون ها مورد استفاده قرار داد. رنگ های درخشان مهیج هستند و برای محیط های کم نور مناسب هستند.

رنگ های خاموش
رنگ های کم فروغ رنگ های هستند که مملو از رنگ و رنگدانه نیستند. معمولاً این رنگ‌ها با مخلوطی از رنگ‌های سفید، سیاه و یا خاکستری بکار برده می‌شوند. این گونه‌ها رنگ‌ها آرام بخش‌اند و بیشتر مناسب فضاهایی همچون کتابخانه و یا اتاق‌های خواب هستند. اگر خواهان جذابیت بیشتر این رنگ‌ها در محیط هستید، بهتر است آنها را به همراه رنگ‌های روشن مورد استفاده قرار دهید.

color-post-lifestyle1

رنگ های گرم
رنگ های گرم ته مایه هایی از گرما دارند که از انواع آن می توان به قرمز، زرد و نارنجی اشاره کرد. این رنگ ها فضای دنجی را فراهم می کنند که مناسب برای جمع های گروهی و خانوادگی است. به عنوان مثال می توان به محیط های مخصوص غذاخوری اشاره کرد که بیشتر از رنگ های گرم در آن استفاده می شود تا در زمان صرف غذا احساس بهتری از جمع بودن افراد برداشت شود.

رنگ های گرم به اتاق های شمالی فضایی مطبوع تر می دهد. تحقیقات نشان داده که اتاق هایی که با زرد، قرمز و یا نارنجی رنگ آمیزی شده اند نسبت به اتاق هایی که با آبی و یا سفید رنگ شده اند حس گرمای بیشتری القا می کند. بطور کل می توان گفت که در جغرافیایی با هوای رو به سردی، استفاده از رنگ های گرم مرسوم تر و مطبوع تر خواهد بود. رنگ های گرم احساس صمیمیت بیشتری ایجاد می کند.

رنگ های خنثی
رنگ های خنثی یا بی رنگ ها طیف‌های مختلف از سیاه، سفید و خاکستری را شامل می شود. برای بکارگیری این رنگ ها معمولاً باید بهمراه آنها ترکیبی از رنگ های گرم و یا سرد را مورد استفاده قرار داد. دیوارهایی با رنگ های خنثی را می توان براحتی با انواع مبلمان هماهنگ کرد.

color-post-lifestyle2

رنگ های روشن
رنگ های روشن فضا را جادارتر و سقف را بلندتر نشان می دهند. رنگ های روشن بدلیل انعکاس بیشتر نور باید در اتاق های شمالی و راهروهای تاریک مورد استفاده قرار بگیرند. توجه داشته باشید، سخت و ناهموار بودن یا نرمی و صاف بودن سطح دیوار تاثیر زیادی بر روشنایی رنگ دارد. سطوح نرم و رنگ های براق بیشترین میزان نور را منعکس می کنند. این در حالی است که دیوارهایی با سطوح سخت و ناهموار انعکاس نور را کاهش می دهند.

رنگ های سرد
رنگ های سرد درست در تضاد با رنگ‌های گرم هستند. از انواع آن می‌توان به آبی و بنفش اشاره کرد. رنگ های سرد بیشتر برای القای آرامش استفاده می‌شوند. همچنین می توان گفت این رنگ‌ها باعث از بین رفتن حس محدودیت در فضا می‌شوند بخاطر همین بیشتر این رنگ ها در حمام و اتاق های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند تا کوچکی فضا به چشم نیاید. در جغرافیایی با آب و هوایی گرم، استفاده از رنگ های سرد باعث القای هرچه بیشتر حس آرامش و راحتی و خنکی می‌شود.