برای انتخاب موکت در هتل به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام برنامه ریزی برای دکوراسیون، وسایل تزئینی و تجهیز هتل ها باید به موکت به عنوان پوشش کفی که جنبه زیبایی هم دارد توجه داشت. موکت در حفظ ظاهر، زیبایی اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف هم‌چنین روحیه میهمانان و مسافرین اثر می‌گذارد. از طرفی، چون تهیه و تأمین آن مستلزم هزینه است بنابراین باید تمامی موارد چون هزینه، دوام، رنگ را در نظر گرفت. مثلا هتلی که دارای ۲۰۰ اتاق یا کمتر است، لازم است از موکتی استفاده کند که مناسب موقعیت و ظرفیتش باشد. هتل‌های بزرگ با موقعیت خاص، در انتخاب نوع، طرح و رنگ دقت کافی می‌کنند تا موکت، طریقه نصب و استفاده از آن در قسمت‌های مختلف برازنده‌ شان باشد.

نوع موکت
به‌طورکلی امروزه تمایل و گرایش بیشتری به موکت‌های پرزدار وجود دارد و آن را متین و سنگین تلقی می‌کنند، مخصوصا برای اتاق میهمان، لابی‌های کم تردد و سالن‌های کنفرانس. این نوع موکت انواعی دارد، مانند نخ تاب، پرز بلند و غیره.

1- نخ تاب‌های نایلونی: در رنگ‌های مختلف رشته‌های بزرگ و پیوسته دارد و نرمی آن بی‌شباهت به پشم نیست. خاک در لای آن‌ها پنهان می‌شود و خود را نشان نمی‌دهد.

۲- پلاستیک پلی‌پروپیلن – Poly Propylene: ماده بسیار سخت و سبکی است که برای روکش کنار لوله‌ها و تیوب‌ها به‌ کار می‌رود این ماده شیمیائی در صنایع بسته‌بندی کاربرد بسیار زیادی دارد. در مقابل نور، مقاومت بیشتری دارد و در مقابل نم و رطوبت هم به‌زودی باز نمی‌شود بنابراین در راهروهای سرویس می‌توان آن را نصب کرد.

۳- کف‌پوش نی ول پانچ، بدون پشت ابری باقیمت ارزان و دوام عالی جنبه تجملی ندارد و ازنظر مقاومت و ارزانی قیمت، بسیار مناسب است و هتل دارانی که مقید به صرفه‌جوئی هستند می‌توانند از این نوع استفاده نمایند.

موکت کردن دیوارها هم بیشتر از آن نظر است که صدا را جذب می‌کند و سطحی عالی برای آویزان کردن تابلوها و تصاویر، فراهم می‌سازد؛ زیرا جای میخ هرگز در آن دیده نمی‌شود و این ازنظر طراحی و دکور بسیار مهم و قابل‌توجه است.

نظافت: در مورد حفظ، نگهداری و نظافت موکت و کف‌پوش دقت و مراقبت لازم را باید انجام داد. قسمت خانه‌داری هتل باید مجری و مراقب این امر باشد. در محل‌هایی که می‌توان به‌طور مرتب شستشوی با شامپو را انجام داد باید این کار تداوم داشته باشد. البته، تمام قسمت‌هایی که موکت نصب‌شده باید با دقت کامل، با جاروبرقی تمیز و خاک آن به‌خوبی گرفته شود. به‌خصوص در مناطقی که رفت‌وآمد در آن زیاد است مثلا نزدیک آسانسورها و درهای ورودی دقت بیشتری به عمل آید. بهتر است موکت این قسمت‌ها را به‌طور دوره‌ای با توجه به درجه خاک‌خوردنشان و با استفاده از مواد شیمیائی، کف خشک، بخار و یا شیوه‌های دیگر، با دستگاه‌های موکت‌شویی که مخصوص این کار ساخته‌شده نسبت به پاکیزگی و گردگیری و نظافتشان اقدام کرد.

رنگ: اهمیت رنگ را نباید ازنظر دور داشت، زیرا رنگ موکت به‌عنوان یک عامل مهم برای نمایش محیط و آنچه در آن به چشم می‌خورد؛ تلقی می‌شود؛ یعنی کنترل‌کننده فضای بصری ساختمان، اشیاء و وسایلی که در آنجا قرار دارد؛ بنابراین، رنگ آن باید معقولانه و با دقّت و تأمل انتخاب شود. در مورد رنگ موکت باید یک سری نکات موردتوجه و بررسی واقع شود. بعضی از قسمت‌های هتل، چه از طریق هوا و چه درنتیجه رفت‌وآمدهای زیاد در معرض نشستن گردوغبار یا خاکستر قرار می‌گیرند. باید سعی شود این گردوخاک روی کف‌پوش با توجه به رنگ موکت بد‌نما و زننده به چشم نیاید. بعضی از رنگ‌ها می‌توانند این عیب را در خود پنهان کنند تا لحظه‌به‌لحظه در معرض دید قرار نگیرد. پس بهتر است در این قبیل جاها مانند قسمت‌های سرویس غذا و امثال آن، از طرح‌ها یا ترکیب‌های تیره و لکه لکه یا خال‌خال استفاده شود. در قسمت‌هایی که رفت‌وآمد کم است و مشکل خاک اندک می‌توان از رنگ‌های روشن استفاده کرد.

در مسأله انتخاب رنگ یک اصل کلی دیگر باید موردتوجه قرار گیرد و آن اینکه رنگ‌های مختلف حالات گوناگون و متفاوتی را خلق می‌کنند یا حالات مختلف، رنگ‌های خاصی را طالب است.

به همین مناسبت در محافل سرور و شادمانی باید حالت رنگ‌ها مسرت‌بخش و شادی‌آفرین باشد و به جنبه تفریح و خوشحالی، گرمی، حرارت و جذبه بیشتری بخشد. رنگ‌های سرد علامت آن است که مجلس با سکوت، خاموشی، وقار و متانت برگزار می‌شود.

نکات قابل‌توجه:

۱- موکت راهروها و اتاق‌ها باید نوعی انتخاب شود که بعد از شستشو دوره‌ای که در هتل انجام می‌شود به علت نفوذ آب به زیر موکت بوی نامطبوع ایجاد نکند.
۲- الکتریسته ایجاد نکند.
۳- ضد آتش باشد.
۴- برای صرفه‌جوئی و جلوگیری از اصطحلاک می‌توان در بعضی جاهای پر‌ترافیک موکت را شطرنجی با عرض زیاد فرش کرد که بتوان موقع از بین رفتن یک یا چندتکه را تعویض نمود.
۵- برای زیبایی قبل از نصب موکت پس از زیر‌سازی موکت تمام کف راهروها و اتاق‌ها یک حاشیه حدود ۲۰ سانتی از سرامیک یا سنگ روی کف فرش شود و پس از نصب این حاشیه‌ها موکت‌ها داخل این کادر نصب شوند.

hoteldarinovin.persianblog.ir