مراقبت و نگهداری

نحوه مراقبت و شستشوی موکت

تمیزی و آراستگی موکت از جمله مهمترین عوامل در جلوۀ زیباتر خانه یا محل کارهستند. برای آشنائی هر چه بیشتر شما، نکاتی ضروری دربارۀ چگونگی مراقبت و شستشو شرایط خاص توضیح داده شده است.

بهترین روش برای شستشوی موکت بهره گیری از شرکتهای معتبر شوینده که با استفاده از مواد شوینده استاندارد و ماشین آلات مناسب کار شستشوی موکتهای شما را انجام می دهند، می باشد. در صورتی که به چنین امکاناتی دسترسی ندارید، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

برای شستشوی موکت های فرشی از آبگرم استفاده نکنید. استفاده از آبگرم حالت طبیعی موکت را از این می برد.

برای خشک کردن موکت های فرشی ، آن را پس از آبکشی لوله کنید و بحالت ایستاده مدتی کنار دیوارگذاشته، سپس آنرا در جای مناسبی پهن کنید تا خشک شود.

اگر از شامپو فرش برای تمیزکردن موکت استفاده می کنید، مقدارمناسبی از آن را درآب حل کرده و سطح مورد نظر را با اسفنج آغشته به محلول تمیز کنید. سپس با یک دستمال کتان نمدار سطح موکت را پاک کنید.

برای زدودن لکه ها، ابتدا لکه را در صورت امکان با قاشق یا کاردک بردارید. سپس سرکه سفید، شامپو فرش و آب ولرم را ترکیب کرده، محلولی بسازید و روی لکه بریزید. توجه کنید که موکت نباید خیلی خیس شود. به آرامی لکه را پاک کنید و سپس با حوله نم دار آنرا تمیز کنید. قسمت خیس شده را به سرعت با فن یا سشوار و با حرارت کم خشک کنید.

لکه آدامس را ابتدا با یخ تا حد زیادی سرد کرده و بعد با کاردک آن را به آرامی از سطح موکت بردارید.

برای پاک کردن لکه شمع، ابتدا آن را با یخ تا حد زیادی سرد کرده، سپس لکه ی خشک شده را بتراشید . پس از آن پارچه سفید و یا کاغذ قهوه ای رنگی را روی لکه قرار داده و با حرارت کم اتو بکشید تا شمع به خوبی جذب دستمال شود.

برای پاک کردن لکه جوهر یا دوات، از ماست استفاده کنید. ماست را روی لکه بریزید و سعی کنید لکه را با آن جمع کنید . تکرار این کار را تا وقتی که جوهر به خوبی جذب ماست شود ادامه دهید.

لکه خون و تخم مرغ را با محلول نمک، صابون و سرکه سفید به همراه آب ولرم پاک کنید.

روغن را ابتدا با قاشق جمع کرده، پارچه سفیدی روی آن بگذارید و اتو را با حرارت کم روی آن بکشید.

روی قسمت هایی از موکت که مدت زیادی زیر اشیای سنگین مانند مبل مانده است و به اصطلاح پرزهایش خوابیده و گود شده است، چند قاشق آب گرم ریخته ، و پس از یک ساعت بر روی آن برس نرم بکشید .

برای زدودن لکه دوده از موکت هایی که رنگ تیره ای دارند، روی لکه نمک بپاشید و پس از حدود ۲ ساعت جارو برقی بکشید.

لکه های مایع راکافی است با یک حوله کتان و یا دستمال کاغذی سفید، که روی لکه می گذارید بردارید. دقت کنید که هرگز نباید دستمال را روی موکت به چپ و راست حرکت دهید. اینکار موجب نفوذ و پخش لکه به داخل موکت می شود.

موکت را همیشه درجهت خواب الیاف بشویید.

توجه:

به هیچ وجه از سفیدکننده ها (وایتکس)و مواد شوینده حاوی کلر برای پاک کردن موکت استفاده نکنید.

شستشو و نگهداری از کاغذ دیواری

با توجه به اینکه کاغذ دیواری انواع مختلفی دارد، شست و شوی آن نیز بسته به مواد بکار رفته متفاوت است. برای آگاهی شما، نکاتی که بهتر است برای مراقبت و نگهداری از کاغذ دیواری تان بدانید توضیح داده شده است .

گرد و خاک و لکه ها را حتی الامکان زود به زود از دیوار پاک کنید.

از آب گرم، صابون و اسفنج برای شستشو استفاده کنید.

تا جاییکه امکان دارد از آب کمتری برای شستشو استفاده کنید تا کاغذ برآمده نشود.

از سفید کننده و سایر مواد شوینده دارای ترکیبات دارای کلر استفاده نکنید.

برای آبکشی از اسفنج نرم و خشک استفاده کنید.

کاغذ دیواری های وینیلی و یا کاغذ دیواری های اکریلیک که در برابر شستشو مقاوم تر هستند، باید با استفاده از صابون و آب گرم شسته شوند. برای لکه های سخت نیز می توان از مواد شوینده ملایم و یا الکل استفاده کرد.

 اسکاچ های زبر یا سیم های فلزی، پودرها و حلال های قوی مانند استون، برای شستشو مناسب نیستند.

پس از شستشوی کاغذ دیواری، آن را با دستمال کتان تمیز خشک نمایید.

از سایش بیش از حد لکه های مقاوم دست بردارید، ممکن است به کاغذدیواری صدمه بزند.

فراموش نکنید که از بالای دیوار باید شستشو را انجام دهید.

مراقبت و نگهداری کفپوش لمینیت

نظافت لمینیت اگرچه کار ساده ای است، اما دارای اهمیت زیادی می باشد. لمینت بر خلاف پارکت برای درخشندگی نیازی به واکس یا پولیش ندارد . این موضوع مزیت برجسته‌ لمینت محسوب می شود. شما می توانید با رعایت نکاتی ساده کفپوش لمینت پالاز را مانند روز اول، نو نگهدارید.

کشیدن جاروبرقی حداقل روزی یکبار، اولین و ساده‌ترین راه مراقبت از این کفپوش‌هاست. تجمع گرد و غبار یا مو موجب می‌شود که با گذشت زمان سطح لمینیت دچار آسیب شود. آلودگی هایی مانند لکه‌ها، قطرات آب و یا گل و لای نباید برای مدت طولانی روی سطح باقی بمانند، بنابراین آنها را بلافاصله از روی لمینیت پاک کنید.

هرگزگلدان‌های گل طبیعی را مستقیما بر روی لمینیت قرار ندهید.

از شستشوی لمینیت با آب فراوان خودداری نمایید و فقط از پارچه سفید یا حوله سفید نمدار استفاده کنید.

از کشیدن اسباب و اثاثیه بر سطح لمینیت پرهیز کنید. اگرچه این کفپوش‌ها دوام و عمر بالایی دارند اما می بایست در برابر خراشیدگی محافظت شوند. برای محافظت بیشتر، می توانید تکه‌های نمد یا موکت را زیر پایه‌های اثاثیه و لوازم سنگین بچسبانید و یا به کفش‌های پاشنه بلند و همینطور میخ‌های برآمده از پاشنه کفش توجه داشته باشید.

به منظور جلوگیری از ورود و پخش آلودگی، درقسمت ورودی منزل از پا دری استفاده کنید.

لکه های شمع یا آدامس را می توانید به راحتی پس از قرار دادن یخ روی محل و قدری تامل، به آرامی از ناحیه مورد نظر جدا کنید.

لکه خون، چای، آب‌میوه یا نوشابه را با ترکیب آب ولرم و شامپو فرش و با استفاده از یک پارچه سفید و تمیز پاک کنید.