نگاهی گذرا به تاریخ کاغذ دیواری ها

تزئین و دکوراسیون دیوارها به زمان رم و مصر باستان باز می گردد. شواهد در دست نشان می دهد ساکنان مناطق سردسیر برای گرم نگاه داشتن داخل منازل از پارچه های ساده به عنوان پوشاننده دیوار و پنجره استفاده می کرده اند. اما در قصرهای اشراف زادگان و بزرگان این پارچه ها فقط برای حفظ گرما و عدم نفوذ سرما استفاده نمی شد. آنها از پارچه های منقش به طرح های زیبا برای تزئین دیوارها استفاده می کردند.

صدها سال بعد کاغذ دیواری ها جایگزین پوشش های نقش دار و گران قیمت پارچه ای شدند. بعضی از تاریخ دانان معتقدند که استفاده از کاغذ های دیواری به صده چهارده بعد از میلاد مسیح باز می گردد. به گفته تاریخ شناسان کاغذ دیواری اولین بار توسط صنعتگران فلاندری برای انگلیسی ها ساخته شد. “فلاندری ها” مردم هلندی زبانی بودند که در بلژیک کنونی می زیستند. فلاندری ها نقش های روی کاغذ دیواری را توسط طرح های کنده کاری شده روی بلوکهای چوپی چاپ می کردند.

در صده پانزده میلادی متمولین و ثروتمندان به منظور تزئین دیوارها به جای کاغذ، از ابریشم، مخمل و چرم های نقش برجسته استفاده می کردند.طی اکتشافات انجام شده در سال ۱۹۰۱ میادی اولین بازمانده های کاغذ دیواری های استفاده شده در انگلستان یافت شد.

این کاغذها که مربوط به سال ۱۵۰۹ می شدند مربوط به هنری هشتم بوده اند.

قرن هفدهم میلادی صده نوآوری و پیشرفت فرانسو ی ها در صنایع مربوط به کاغذ دیوار ی ها محسوب می شود. در این دوره کاغذها به دو دسته با طراحی های ساده و پیچیده تقسیم می شده است. کاغذ دیواری های ساده از  طرح های هندسی تشکیل می شدند که بصورت منظم طرح آن تکرار می شدند و در کاغذ دیواری های پیچیده،از طرح زیادتری همچون شکل گل و نقوش مختلف استفاده می شده است.

با گذر زمان و ساخت ماشین های چاپ مخصوص کاغذ دیواری ها و همچنین خواست روزافزون اقشار مختلف مردم مبنی بر استفاده از این کالا برای دکور و تزئین محیط خانه، این صنعت رشد چشم گیری کرد.

در اوایل قرن بیستم طرح های جدید مبتنی بر انقلاب های فکری و صنعتی در جهان پای به صنایع چاپ کاغذ دیواری نهاد. طرح ها و مواد مورد استفاده در ساخت کاغذ دیواری تغییر کرد تا جائیکه این تغییرات در سال های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۰ با معرفی کاغذ دیواری های وینیلی و چس بدار، به اوج خود رسید.

en.wikipedia.org